Wycena nieruchomości

Wycena nieruchomości to jeden z tych aspektów procesu sprzedaży, który nierzadko budzi duże kontrowersje. Dlaczego? Ponieważ niejednokrotnie Właściciele nieruchomości nie wiedząc, jaką ceną ją „opatrzyć”, sugerują się ceną podobnego mieszkania lub domu sąsiada, nieco ją zawyżając. A to duży błąd.

6 kroków do wyceny nieruchomości

1.

Na początku należy ustalić, która nieruchomość jest przedmiotem wyceny.

2.

Następnie podpisuje się umowę dotyczącą wyceny.

3.

Rzeczoznawca dokonuje inwentaryzacji oraz wykonuje fotografie mieszkania.

4.

Później kompletuje się dokumenty, które są niezbędne do wyceny.

5.

W kolejnym kroku zleca się wykonanie operatu szacunkowego na piśmie.

6.

Na końcu rzeczoznawca dostarcza operat szacunkowy.

Bezpieczeństwo i doświadczenie.

Czym jest wycena nieruchomości?

Wycena nieruchomości to proces polegający na ustaleniu realnej wartości np. określonego mieszkania czy domu. Przeprowadza ją profesjonalny rzeczoznawca, a więc osoba o odpowiednich kompetencjach. Tworzy on specjalistyczny operat szacunkowy, czyli dokument będący autorską opinią na temat przedmiotu wyceny. Może on być dostępny w formie papierowej lub cyfrowej, a także opatrzony podpisem elektronicznym lub własnym podpisem rzeczoznawcy, wraz z pieczęcią.

Co bierze się pod uwagę przy wycenie nieruchomości

Wycena nieruchomości to szerokie spektrum warunków i cech, które należy wziąć pod uwagę. Należą do nich m.in.: dane statystyczne na przestrzeni lat, lokalizacja, bliskość komunikacji miejskiej, rok budowy, piętro, obecność windy, standard nieruchomości, a przede wszystkim doświadczenie w sprzedaży.

Dlaczego doświadczenie jest tak istotne?

Dlaczego doświadczenie jest tak ważne? Ponieważ pozwala ono wycenić nieruchomość w sposób najbardziej pasujący do warunków panujących obecnie na rynku. Jednocześnie nie zawyża się wówczas ani nie zaniża ceny ofertowej, co skutkuje szybszym dokonywaniem transakcji.

kto może skorzystać z wyceny?

Profesjonalna wycena nieruchomości to usługa przeznaczona nie tylko dla osób fizycznych. Mogą z niej skorzystać również banki, urzędy, przedsiębiorstwa, sądy, a także inne podmioty. Odgrywa ona ważną rolę w wielu aspektach działalności różnych instytucji i oferuje im rzetelne informacje na temat wartości np. konkretnego lokalu.